scroll down
Arrow
MENU
14:20 | February 10, 2017

Makeupartist, Tandläkare = Samma sak

Make up artist, Dentist = same thing

Artiklar

Att jobba med ett kreativt yrke, som Make up artist, Nagelteknokog, Frisör,  eller Stylist är fantastiskt!
Men jag tror att vi alla som jobbar med detta upplevt den lilla detaljen att aldrig bli tagna riktigt på allvar, folk vill anlita oss, men ändå tar folk inte oss på största allvar. Att man råkar missa sin tid kan man ta med en klackspark verkar vissa tro. Men tro mig, så ser inte vi på det.

Ta bara den saken att man missar sin tandläkartid, då blir man ju debiterad och känner.. fan. det var ju dumma pengar i sjön, men man betalar och bokar ny tid.
Jag har varit med om HELT SJUKT många gånger under min tid då jag jobbade på Make up store i Linköping att folk missade sin tid, och sen folk blir sura på OSS för att vi måste debitera dom för den tiden “nä det tänker jag inte betala” “varför ska jag göra det? “jag kan väl bara boka en ny tid?”
JA, du kan absolut boka ny tid, men vi måste fortfarande debitera dig för den tiden du missade, som någon annan kunde ha tagit istället för dig.
NI har bokat OSS, NI har bokat VÅR tid så att VI kan sätta ett schema över dagen och ge ER 100% av vår tid och kunskap inom makeup.

Varför tas vår tid inte på lika mycket allvar som tex. en tandläkare?  Vi har massor av kunskap som NI tydligen vill ha eftersom NI bokat oss.

Jag vill också prata om begreppet jag fått höra ex antal gånger att: “ALLA makeupartister är så jävla dåliga” “Jag sminkar mig bäst själv”
SJÄLVKLART kommer det att kännas lite konstigt när någon annan sminkar dig, särskilt om du är van vid att sminka dig själv! En makeupartist kommer troligtvis inte sminka ditt ansikte som du är van vid.
En bra makeupartist utgår alltid ifrån dina specifika drag, hur du ser ut och gör det efter hur hen känner att du passar i, Om du själv inte har några specifika önskemål såklart!
För vårat mål är att ALLTID leverera så att kunden blir nöjd. Är kunden nöjd, är jag nöjd, jag är inte alltid 100% nöjd med utförandet, pga at jag personligen kanske inte skulle gjort så, men att se på kundens ansikte att denne är nöjd, DÅ är jag nöjd, och känner att mitt jobb för dagen är klart.
Och OM du inte är nöjd, säg det till din makeupartist! Är hen en bra och förstående MUA, tar hen inte illa upp, då vårat jobb är att leverera så att du blir nöjd.

Sen så handlar det såklart också om vilken MUA du anställt. En bra MUA kostar också oftast därefter. Så ska du på en finare tillställning, tex bröllop eller bal, snåla inte på Make up artisten, eller frisören, eller nagelpersonen! Hitta en på rekommendation istället för att googla “billiga makeupartister i Stockholm”. Ni fattar vad grejen (detta gäller SÅKLART inte alla fall, det finns SJÄLVKLART duktiga artister för en billigare peng) men i de flesta fall så kostar en bra artist en slant, man får i många fall faktiskt vad man betalar för. För ni får tänka på vad vårat material vi hela tiden gör av med kostar mycket pengar, våra lokaler kostar pengar, likaså vår utbildning och workshops vi lägger ner tid på för att hela tiden hålla oss uppdaterade inom de senaste trenderna som ni vill ha!

Så tänk på detta, det är faktiskt våra jobb, så KOM I TID, En missad tid kanske inte betyder något för dig, men för oss är det missad arbetstid, och faktiskt brist på respekt.

Du som jobbar med ett kreativt yrke, fakturerar du din kund för missad tid? Eller måste vi alla bli hårdare med det för att bli mer tagna på allvar?

För inte börjar du väl att sjabbla med din tandläkare om du blir debiterad beloppet för missad tandläkartid?

 

/Having a creative profession, as makeup artist, Nail technician, Barber or Stylist is amazing!
But I think all of us who work with this experienced the small detail that will never be taken really seriously, people want to hire us, but still doesn’t really take us seriously.
If you happen to miss your time at the hairdresser is not a big deal, you think. But believe me, we do take it seriously.
For an example: you miss your dental appointment,  you will probably be charged for it and you think .. damn. that was stupid of me.. but you pay and book another appointment.
I’ve experienced this sooo many times during my time when I was working at Make up store in Linköping and people missed their time, and then when we called them and told them we had to charge them for the time they went angry, “No I will not pay” “why should I do that?” I may as well just book a new time? ”
Yes, you can absolutely book a new time, but we still have to charge you for the time you missed, someone else could have taken that time instead of you.
YOU booked us, YOU’ve booked our time so that WE can put a schedule of the day and give you 100% of our time and knowledge in makeup.
Why is our time not as serious at a dental appointment? We have lots of knowledge that YOU obviously want because you booked us.

I also want to talk about another thing, I have heard a NUMBER of times from people: “ALL makeup artists are bad” “I do my own makeup better”
Obviously, it’s gonna be a bit strange when someone else does your makeup, especially if you are used to apply your own makeup! A makeup artist will probably not do the makeup you are used to.
A good makeup artist will always start from looking at YOUR specific face , the way you look and what colors you suit in, If you do not have any specific wishes of course!
For our goal is to always deliver customer satisfaction. Is the customer happy, I’m happy, I’m not always 100% satisfied with the performance,  because personally I would not have done that way, but to see the customer’s face that he/she is happy, then I am happy.
And if you are not happy, tell that to your makeup artist! If it is a good and understanding MUA, then he/she takes no offense, it’s our job is to deliver so that you will be satisfied.

Then it’s of course also about the MUA you hired. A good MUA is almost always more expensive. So if you’re off to a fancy event, such as a wedding or prom, do not google “cheap makeup artist” or hairdresser or nail person! Find one on the recommendation instead of googling, OF COURSE there are good artists that are cheaper as well , but in most cases, a good artist is more expensive. In many cases you actually what you pay for.
Think about this: we are constantly consuming new products to work with, our saloons/studios cost money, as well as our training and workshops we spend time on to constantly keep us updated about  the latest trends that YOU want.
So think about this, it’s our jobs, so be on time, a missed time may not mean anything to you, but for us it a missed time, and indeed lack of respect.
You don’t start to mess with your dentist if they charge you the missed dental appointment right??

14 Responses to “Makeupartist, Tandläkare = Samma sak”

  1. Natalie on

    Så rätt! Varför ska man komma undan att betala för att man är nonchalant eller slarvig?? Ger du din tid så ska du ha betalt så enkelt är det. Och som med allt så får man faktiskt vad man betalar för. Lägger hellre 2000kr på mitt hår och är kanon nöjd än 400kr och gråter för att det inte blev bra!

    Reply
  2. Alice on

    Bra inlägg! Vet inte hur många gånger jag fått ta emot HOT för att jag skickat en faktura till kunder som inte dykt upp. Eller avbokat för sent. HOT! Förstår du?? Helt sjukt enligt mig. Är så trött på bristen på respekt så nu svartlistar jag alla. Många gånger tar vi kreatörer inte ens tillräckligt betalt för att bygga upp en buffert och står med mini-lön så varje utebliven kund eller varje timme man inte drar in pengar, betyder mindre lön. ÄNNU mindre lön. Slut med det.

    Reply
  3. Michelle on

    Så rätt Linda!
    Jag jobbade som receptionist på ett spa, ansvarig för bland annat bokning och kundkontakt vad gällde massager behandligar. SÅÅÅ många gånger hände det att man stod där med telefonen nervöst i handen när klockan slog 13.05 och kundens tid skulle börja 13.00. Samtalet gick då oftast i denna ton:
    Jag: “Hej! Jag tänkte bara höra så att du är på ingång till din massagetid kl 13?”
    kund: “………. !! Men åh nej var det idag? Jag trodde den var imorn! Förlåt! ”
    jag: “jaha, nej den var idag, men det är ingen fara, tyvärr måste vi dock debitera dig för din missade tid ändå, har du möjlighet att komma in idag eller imorgon?”
    Kund: “men va? Fast du jag tänker inte betala för en massagetid jag inte utnyttjat, det förstår väl du med? Kan jag inte bara boka in mig nästa vecka?”
    Jag: “Visst kan du göra det! Men dock står det i våra villkor där du bokade att vi har rätt att debitera för missad behandlingstid, då massören fortfarande kostar och timmen blir obokad”
    kund:”vet du vad, det var det värsta jag hört, hit tänker jag inte komma igen!”
    Typ så. Sånt förstörde mina dagar 🙂

    Reply
  4. Jik on

    Unfortunately this isn’t common sense for everyone. Though I am afraid people treat dentists the same way when missing an appointment. People don’t seem to grasp the idea that indeed you could have done some work in the time you are waiting for someone who isn’t going to show up.

    Reply
  5. Sofia on

    Min mor jobbar som tandsköterska och i receptionen, hon får skit från var och varannan kund som missat sin tid. Så tror inte det handlar jättemycket om yrket utan att människor är respektlösa och rent av elaka oberoende.

    Reply
  6. Julia on

    Jag jobbade i flera år i receptionen på en vårdcentral. Jag ÖNSKAR att människor bara tänkte “fan, det var dumma pengar i sjön” och betalade, men riktigt så var det inte. Utskällningar och raseriutbrott är sannolikt mer vanligt vid missad tid inom vården än i andra branscher, just därför att många människor då kan få vänta i veckor på en ny tid för att undersöka sina besvär. Jag tror, precis som Sofia ovan, att det bara handlar en allmän brist på respekt överlag snarare än riktat mot en särskild yrkesgrupp.

    Reply
  7. Mathilda on

    Jag arbetar som fotograf i LA och när jag har stora jobb brukar jag ta en deposition för att det ska bli mer seriöst. Vid mindre jobb fakturerar jag en påminnelse avgift, inte lika stor som kostnaden för jobbet men ändå så det känns lite.

    Reply
  8. Emma on

    Det har ingenting med yrkeskategori att göra. Vi i vården får oerhört mycket skit och tjafs för att vi debiterar folk för uteblivna tider eller sena avbokningar. Trots att vi då inte debiterar hela avgiften utan enbart patientavgifterna, dvs inte ens hälften av den summan vi faktiskt förlorar. Men jag håller med, det är respektlöst och fräckt. Men det är ingen skillnad för en tandläkare, jag lovar.

    Reply
  9. Emmy on

    Älskar att gå till en mua och känner mig fin efteråt. Betalar hellre en slant och se fin ut än försöka sig på att göra de själv när det ändå inte blir bra 🙁

    Satt en gång och blev sminkad när en kund inte dök upp och kunden hotade att polisanmäla personale för bedrägeri för att hen skulle betalar för sin utebliven tid sjukt att man inte förstår själv när man har bokat en tid och sen inte dyker upp!!

    Reply
  10. Camilla on

    Jobbar själv med naglar och har så svårt för att ta betalt när folk inte kommer på sin tid. Har under 11-års tid fått höra så mycket otrevligheter att jag väljer att (nästan varje gång) strunta i det för att slippa en konflikt. 🙁
    Önskar att jag kunde stå på mig bättre, för både min egen skull men också för alla andra som har rätt att få betalt för missat besök. <3

    Reply

Leave a Reply

  • (will not be published)