Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

11:38 | September 28, 2018

Meditation, is that for me?

Jag jobbar ju mycket på att koppla av eftersom jag brukar jobba lite för mycket, rätt ofta. Försöker hitta rätt väg för mig att koppla av.
Vill så gärna gilla meditation, men det har aldrig riktigt funkat för mig.
Det jag däremot märkt hjälper mig att koppla av är att gå till gymmet, eller träna av nåt slag.  Gymmet kräver ju dock lite av en och är en trött redan innan så är det fan jävligt segt att gå till gymmet. Vad är DIN bästa push för att faktiskt ta dig dit? och ta tag i saken?

Eller vad är ditt bästa avkopplingstips överlag? för mig som har svårt för meditation tex, vad är dina bästa tips? Är jag helt enkelt för rastlös för meditation? Eller är det helt enkelt så att det inte funkar för alla? Är gymmet helt enkelt min typ av meditation?
Jag vill bara att det ska finnas ett supertips där ute som ska kunna hjälpa min rastlösa själ att kunna meditera och komma ner i varv och connecta mer med mig själv!
Har du tips, råd? böcker? eller någon som kan vara bra att prata med kring detta, så hojta gärna till 🙂

ENGLISH:

I’m working hard to find my way to relax because I usually work a bit too much, quite often. Trying to find the right way for me to relax.
I would really love to be able to meditate, but it never really worked for me.
What I noticed, however, helps me to relax is to go to the gym or work out. However, the gym requires more of me and if I’m already tired it’s really hard to go there. What’s your best push to actually get your ass  there? 

Or what are your best relaxation tips overall? For me who have difficulty in meditation, what are your best tips? Am I too restless for meditation? Or is it simply that it does not work for everyone? Is the gym MY kind of meditation?
I just want there to be a supertip out there that will help my restless soul to meditate and and connect more with myself!
Do you have tips, advice? books? articles?


34 kommentarer



34 kommentarer om “Meditation, is that for me?”

    Hej!

    Har följt dig i många år, sedan tiden innan du flytta till Stockholm. Men är dålig på att kommentera.

    Men jag är precis som du, sen lyssnade jag på boken konsten att njuta av livet – Olof röhlander Och fick en annan syn på avslappning och att njuta av livet. Accepterade mig själv på ett annat sätt. tycker han pratar om det på ett avslappnat och roligt sätt. Han gjorde även ett sommarprat i p1 i somras om man vill lyssna på det först.

    Ha en go fredag och trevlig helg!

    Reply

    Vara ute i naturen och bara titta, lukta och känna 🙂 gör mkg väldigt mkt lugnare! Har också svårt för meditation o mindfulness o grejer, jag blir liksom stressad av att man måste försöka.

    Reply

    Jag gillar inte att gymma, men har i ca 1 år simmat med en kompis, och det har hjälpt mycket om man är två som kan hjälpa till att påminna/pusha varandra. Men om man inte har nån sån så hjälper det mig mycket att ta bort så många hinder som möjligt, tex tycker jag det är lättare att få träning hemma att bli av än om jag måste gå nånstans. Se även till att träningskläder och sånt är lättillgängligt.
    Fast det mest avkopplande för mig är smink, men om man jobbar med det kanske det inte funkar på samma sätt… andra former av kreativt skapande är också bra, om man skapar bara för kuls skull och inte försöker göra nåt bra att visa upp. Vara i naturen, läsa, lyssna på musik (utan att göra annat samtidigt) och spela dataspel (beror mycket på vilket spel dock) är lugnande för mig också.

    Reply

    Jag är själv en mediterare men det tog mig lång tid att komma hit! Min väg gick genom yogan (som många andra) och jag tror det kan passa dig bra om du har svårt att sitta stilla. Yoga behöver inte vara jättelångsamt eller lugnt det viktigaste är att fokusera på andningen och vara i kroppen!

    Sedan undrar jag om du vill varva ner i stunden eller om du vill arbeta för att bli gradvis lugnare i längden? Just för att varva ner om man har mycket i huvudet så fungerar gymmet jättebra men kanske inte om du vill bli lugnare generellt.

    Jag vill också påpeka att meditation inte direkt är till för att man ska bli lugn utan det är ett sätt att kunna observera sig själv, komma ur gamla mönster, öva upp koncentration etc och att lugnet som kan inträffa oftast mer är en “bieffekt”. Lugnet brukar dessutom inte direkt infinna sig när man sitter på sin kudde utan mer att man får ett grundlugn efter ett tag för man inte faller för alla sina impulser, stress och känslor man upplever varje dag (i alla fall för mig). Hoppas du hittar ett sätt som passar för dig!

    Reply

    Hejsan!
    Dessvärre kan jag inte utöva yoga pga min reumatism 🙁 jag vill varva ner överlag, och komma ur mönster som du säger, inte bara för stunden, det är därför jag tänker att just meditation skulle funka bra för mig..kram!

    Reply

    Du har nog inte hittat neditationsteknik som passar dig. Jag ville inte ens börja med meditation men snubblade över en teknik som jag bara skulle testa. Japp, den satt efter första gången. Jag testar ibland nya tekniker men kommer tillbaka min ursprungliga. Den handlar mycket om muskelavslappning.

    Reply

    För mig funkar yoga jättebra mot reumatism! I början var jag stel i lederna och det var svårt men efter ett tag mjuknade kroppen upp och jag kände att yogan hjälpte mig bli av med smärta

    Reply

    Jag tror att man måste hitta sin egen typ av meditation och det kan nog vara lite vad som, bara det är något som ger energi! Jag avskyr, som du, meditation och yoga. Jag har alldeles för mycket myrkryp i kroppen och blir snabbt rastlös och uttråkad. Jag vill dock gilla det så jag försöker hela tiden, men det går inte 😜

    Reply

    Pröva guidade meditationer! Jag använder mig utav appen InsightTimer. Funkar jättebra och har allt från 5 min meditationer till de på 1 timme. Börja med korta meditationer typ någon på 3 minuter kanske! sen kan du gradvis öka! Jag har själv alltid haft en adhd-hjärna och är sjukt rastlös men har märkt att om man börjar smått så går det lättare. Hoppas du lyckas 🙂 kram!

    Reply

    Linda, the only way I have discovered to have true peace, is to build and have a relationship with the Lord, Jesus Christ. I’m not talking about joining a religion, I’m talking about a personal relationship. It involves just asking Him for answers, guidance, and especially peace and calmness, and especially rest. I’ve been building my relationship with Him for over 31 years now, and I am quite positive without the Bible and that relationship, I would not be here right now. There are so many answers in the Bible, here is just 1. If you would like more, I’d be happy to share. He has been so much help to me, I’m glad I can encourage you to seek Him for your comfort. Here is the verse that Jesus said in Matthew 11:28-30

    28 “Come to Me, all who are weary and heavily burdened [by religious rituals that provide no peace], and I will give you rest [refreshing your souls with salvation]. 29 Take My yoke upon you and learn from Me [following Me as My disciple], for I am gentle and humble in heart, and you will find rest (renewal, blessed quiet) for your souls.(A) 30 For My yoke is easy [to bear] and My burden is light.”

    Reply

    För mig är handarbete avkopplande! Tar upp mina stickor och sätter igång ett stickprojekt framför TVn, då får jag koppla bort allt runt mig. Hör ljudet från TVn i bakgrunden medans jag pysslar på, samtidigt som jag måste fokusera mig på att inte sticka fel, på så vis kan jag inte tänka på så mycket annat samtidigt! 🙂 Skulle säkert passa dig som är så kreativ! sticka, virka, brodera 🙂
    Annars böcker, läser väldigt mycket scifi och då får man liksom drömma sig bort! 🙂

    Reply

    Folk som säger att meditation inte för dem för att de är “för rastlösa” är ofta dem som skulle må allra bäst av det.Meditation är ett sätt att “stänga av”, att fokusera på just ingenting. Och det är precis så svårt och utmanande som det låter. Knepet är att inse att det /är/ svårt, kanske till och med omöjligt. Och att det är helt okej att det är så.
    Jag har haft stor hjälp av appen Headspace, med allt från 3 minuter till 20, beroende på vad man vill ha. Jag mediterar med appen 15 minuter om dagen, och det har hjälpt mig så mycket. Detta trots att jag var en van mediterare sedan innan, och jobbar med yoga. Däremot finns det tekniker inom meditation som jag inte alltid tycker om. Visualiseringar är inte alltid mig grej, om vi säger som så.
    Sedan anser jag att meditation kanske inte behöver vara att sitta med benen i kors och andas. Vissa finner boxning meditativt, andra handarbete, promenader i skogen – att ha sitt fokus någonstans så att sinnet får en chans att koppla ner. Och kom ihåg – det är okej att inte gilla allt. Man måste inte meditera om man inte vill, hur mycket folk (och en själv) säger att det skulle vara bra för en. Lyssna inte på mig – lyssna på dig.
    Lycka till.

    Reply

    Gick in i den berömda väggen för 2 månader sen och har sedan dess tvingats hitta sett att slappna av och bli lugnare, för mig har verkligen yogan och meditation varit räddningen ❤️ Läste svar på en kommentar att din reumatism hindrat dig från yoga, vet att på den studion jag går på så finns det en klass som heter yin yoga som är väldigt långsam och inte så påfrestande som andra typer, finns också klasser som lärs ut i varma rum så kroppen ska vara lättare att mjuka upp och flygande då man hänger i rep som blir mindre påfrestande. Du kanske redan provat allt detta, eller så kanske det inte hjälper alls allas reumatism artar sig ju olika men lite tips i alla fall 🙂
    Gällande meditationen så kanske det kan hjälpa om du har en guidande röst genom meditationen? Finns en massa olika appar för det, jag gillar de som finns i Keep Yoga appen!
    Hoppas verkligen du hittar något som känns rätt för dig så du får ro i själen 🙂

    Reply

    Har du provat taktil massage nångång? Är själv en människa med många järn i elden och har alltid svårt att bara varva ner och slappna av. Min hjärna går fortfarande på högvarv och 2 minuter senare kommer jag alltid på nåt annat jag kan göra eller nåt jag kom på att jag skulle fixa. Nu har jag inte prövat denna metod själv men en arbetskamrat till mig arbetar med just denna typ av massage och masserar oss på arbetet. Hon säger att just utbrända och stressade personer blir hjälpta av denna typ av massage för att lära sig att varva ner och bli lugn i själ och kropp. I ett första skede kanske du kanske skulle försöka med att bara bli lugn?
    Min bästa form av meditation och nedvarvning är långa powerwalks med peppande musik i öronen. Då kan jag i princip gå hur långt som helst!
    Lycka till och ha en trevlig helg
    /Emma Mattsson

    Reply

    Jag slappnar av bäst när jag är i skogen. Antingen själv eller med hästarna. När tankarna får vandra fritt och ventileras med bara intryck från naturen – inte massa hus, skyltar, affischer, människor, ljud osv. Sen har jag upplevt att min hjärna får landa bättre på mornarna och fokusera om jag äter frukost utan att kolla på TV eller skrolla i mobilen. Väldigt liten grej men gör stor skillnad i lugn och planering. Hjärnan får spinna på i lugn och ro utan intryck – men det tar ingen annan tid.

    Reply

    Hej! Varit precis som du ! Känt att jag varit för rastlös för att kunna göra avslappningsövningar och meditation men testat appen Headspace och jag ÄLSKAR det. Så enkelt att ha med sig överallt och påminnelser att ta sig tiden att andas. Så bra övningar ! Helt klart värt att testa 🙂

    Reply

    Hi Linda!

    I actually don’t know if meditation works for everyone but I just suggest you to give it a little try again. Last winter I had this morning routine: I used to wake up early, 6AM for example. Then I spent the next 15 minutes listening to quite music (tantra drums or acoustic songs by the bands I love) and then getting out of bed having a great breakfast and paying attention to my skincare routine. This was very slow, I just took my time for myself and my body to really wake up and get ready to live the day.
    Then I turned up a Spotify playlist (it’s called “Yoga & Meditation”) and started my meditation/yoga hour: the advice I give you is to sit down to the yoga mat or on a little yoga brick in the most comfortable way for you, close your eyes and just start controlling your breath, calming yourself. I don’t think there’s a specific amount of time you need to spend in this way, just stay there as much as you feel you need to.
    I don’t know if you’re into yoga but I had a few classes at gym and then I searched for YouTube tutorials. There are various types of yoga, the one I do is called Vinyasa Yoga. I suggest you to try a couple of classes and then following online tutorials, or just taking classes if you can. The best thing of doing it with online videos is that you can do it whenever you want it, and in my opinion the early morning is the best time! You really start your day happier and stretched 🙂

    This really worked for me, but I realised it really needs motivation! But give it a try at least once, it’s great 😘

    Reply

    Pilates har hjälpt mig jättemycket. Man blir så avslappnad i musklerna och i sinnet.

    Reply

    Jag har alltid haft svårt att slappna av, men på sistone har jag hittat några få saker som fungerar för mig, speciellt dofter. Brukar börja med en dusch, och sedan hudvård. Använder just nu bodyshops Green Tea Matcha mask/ Ethiopian Honey beroende på hur sur min hud är haha. Är på tok för rastlös för meditation, så jag brukar sätta på min favorit musik, ha frisk luft i rummet och gå igenom smink/småpyssla med saker. Brukar även ha en stor yankee candle i glasburk på, gärna muskiga dofter (sandalwood, tobacco leaf, orchid etc). Inget för sött eller blommigt! Finner även ro i att göra soppa(?), långkok är väldigt forgiving och man behöver inte stressa alls, det tar sin tid. Passande nu med höst och allt 🙂 Hoppas du finner nya sätt att få lite frid och ro!

    Reply

    Nu vet jag inte om det här är totalt obvious, men det jag gjorde fel i början med meditation, var att jag försökte för mycket, försökte lugna hjärnan och “inte tänka på nåt och bara vara”. Då blev jag stressad ifall det inte lyckades. Jag vet ju inte hur det har varit för dig, men jag märkte att det blev mycket mer avslappnat när jag slutade tänka att det var en misslyckad meditationsession ifall jag inte lyckades fokusera på andningen, och att hjärnan och kroppen kändes rastlös. Det är meditation ändå. När man märker att tankarna börjar vandra, så kan man lugnt föra fokusen tillbaka till andningen eller vad det nu är man fokuserar på. Sakta men säkert blev det enklare och lugnare för mig iaf. Det tar en del tid och kräver tålamod, men det borde bli lättare bara man gör det regelbundet. Man kan som sagt börja med t.ex. 5 min och öka sedan 🙂 Förstås fungerar ju meditation olika från person till person, men vem vet kanske det är något för dig after all!

    Reply

    Yinyoga har blivit en räddning i min stökiga vardag! Behöver inte alls vara några komplicerade positioner. Det fina med Yinyoga är att man inte ska pressa, stretcha eller använda muskelkraft. Det handlar om att andas djupt och långsamt och slappna av på musklerna så mycket som det går. Varje position är ca 3-5 minuter (eller hur lång tid man nu har för stunden ;)) och man får bulla upp med kuddar, filtar eller vad man har till hands för att göra det så bekvämt som möjligt för att _inte_ musklerna ska börja jobba.

    Finns en app (och bok) som heter ”Vila dig i form” som har en massa pass med en ledare som tar en igenom positionerna. 🙂 Min andning till vardags har blivit djupare, jag har blivit lugnare och varje gång jag kör ett pass släpper vissa spänningar som jag alltid har annars över axlarna! Hur coolt som helst.
    Finns säkert Yinyoga-utövare med kunskap om reumatism om du letar runt på nätet, med tips osv.

    Hoppas du hittar något som passar din kropp!
    Namaste <3

    Reply

    Jag tyckte också att meditation och mindfulness var väldigt svårt i början, blev väldigt rastlös och kände att det inte fungerade när jag hela tiden tappade fokus, men sedan har jag lärt mig att det inte är det som det handlar om, det är ok att tappa fokus, det är naturligt att tappa fokus!
    Det kan vara så att meditation inte är för alla, jag försöker att inte pracka på folk något bara för att det har vart bra för mig, men generellt sett tror jag att de som har svårt för meditation oftast inte har fått en korrekt introduktion till mindfulness och att de skulle lära sig uppskatta och bli hjälpta av meditation om de fick lära sig mer bakgrund.
    Men framför allt handlar det om att ge det tid och att våga släppa på alla förväntningar. En meditations övning ger inte så mycket, men gör man det regelbundet kommer det ge resultat, liksom att sätta sig och meditera med målet att bli mer avslappnad är ofta dömt att misslyckas, men om man kan meditera utan förväntning på att uppnå något så kommer avslappningen ofta ”på köpet”.
    Ser att du fått flera tips om appar med guidade meditationer ovan, och det finns ännu fler att välja mellan, så testa gärna några olika för att hitta en du trivs med. Ett annat tips för att komma igång när du är som mest rastlös är att istället för att sluta ögonen och fokusera inåt så väljer du att fokusera utåt, titta på allting runt omkring dig och verkligen notera vad det är du ser. Kroppsscanning är också oftast lättare att komma igång med än meditationer där man bara ska fokusera på andningen.
    Jag tror väldigt mycket på meditation och mindfulness, det har hjälpt mig otroligt mycket! Så jag hoppas du vågar ge det en chans till och önskar dig lycka till med att finna ro!

    Reply

    Jag hade väldigt svårt i början, var rastlös, tankarna flög på annat! Tänkte på allt jag skulle göra senare, eller borde göra:p Lyssnat mycket på the honest guys på youtube, deras kortare guidade meditationer:) och till slut släppte det bara och nu är jag beroende! Försöker ta några djupa andetag så hela magen fylla och sen påminnamig själv om hur nyttigt det är med andingsövningar, då fick jag liksom mer motivation:) läst en del om breathework och hur det är hjälper både fysiskt och psykiskt:) dock tror jag också att man kan hitta sin meditation på andra ställen för att koppla av:) för mig har det handlat om vad jag vill få ut av det, och använder mediationen lite för att sätta mål för dagen eller för att lindra ångest med typ lite mantran osv:) då tycker jag meditationen är bättre än allt annat!:)

    Reply

    I have the same problem. I go to the gym or, if I am too tired, I do some exercise at home. Just to give some relief to my muscles and spine.
    I’m not very good in meditating, or maybe I just need to do it over and over again just to learn how to do it properly? Anyway… What is working very well for me right now is mixing a relaxation exercise (learned some years ago because of anxiety problems) with some crystals and minerals used in crystal therapy. I am using 7 stones related to 7 chackra,
    I put them on my skin, and breathe and relax. But also, for example, amethyst alone are told to help during meditation. And I love crystals and minerals so much, since I was a kid! They are also beautiful to be kept at home, if you like them 😉

    Reply

    Gillar mindfulness men det har tagit mycket träning för att gilla det! Förr då brukade jag antingen somna eller bli sjukt rastlös, nu är det en långsiktig avstressare. Blir fortfarande rastlös i kroppen ibland, men man måste ju faktiskt inte vara stilla! Jag använder Mindfulness-appen.

    Och så att vara ute i naturen!!

    Reply

    Yoga! Har tränat yoga i 4 år nu, en eller två dagar i veckan och det är det bästa jag gjort.. från början när jag blev tipsad kände jag att det var nog inget för mig och att det var lite töntigt sådär.. men oj vad jag haft fel.
    Har gått för olika lärare, och det gör så mycket när du får rätt lärare. Man kan ta ut sig fysiskt när man behöver, plus att man får en mental kickback som bara är så skön. Jag kan vara superstressad och uppe i varv med tusen saker i huvudet på vägen dit, men när klassen är klar är jag jordad, nere i varv plus att man får en fantastiskt fin hjälp att hitta tillbaka till sig själv och vad man faktiskt vill i allt brus som finns idag. Balans är det viktigaste som finns tycker jag om man ska orka med alla krav man har på sig.
    Testa! Och testa olika!

    Reply

    I think there is no technique that works for everyone. A same technique is even not always working on the same person at diffrent times in their life because we change and our needs are not always the same.

    Meditation is on trend now but it existed since so long and was often called prayer. Meditation is just one way to try to connect to yourself or to some spiritual entity. They are many other ways.

    For me, meditation is an door to panic attacs. It’s not helping but makes it worse. If you don’t feel it helps you after a few tries, do other things. They are people who feel better being activ and that go crazy trying to be calm. Follow you rythm.

    One thing that I like to do when I’m tiref is to take time to play with diffrent consistencies like magic sand or objects like stress ball, fidget toys. It helps me to let out the stress but without having to use too much energy.

    Reply

    Jag är precis som du, blir lätt rastlös och för min del har väldigt svårt att komma in “i meditationsmomentet” men då jag väl är in i det så brukar jag ta hjälp av olika kristaller t.ex. De mest basic är ju berkskvarts, rosenkvarts och celestit. Brukar hålla i dem och peta lite på dem för att få in deras energi till mig. Ibland funkar fem minuter eller så, bara att varva ner.

    Yoga, är dock lite mer krävande och eftersom du gillar att gymma så tror jag yoga skulle vara värt ett försök, då blir man inte så rastlös lika lätt heller för då håller du ju på med något. Böcker funkar också & med en tekopp påre!

    Reply

    Jag har också kristaller runt mig i stort sett dagens alla timmar 🙂 Kanske borde använda dem i meditationen mer också!

    Reply

    Guidade meditationer är grejen!! Lärde mig att förstå hur metditation faktiskt funkar genom appen ”CALM”. Den räddade mitt liv helt ärligt.. Har lärt mig att hantera depression och ångest genom deras sju stegs meditation som heter ”calming anxiety”. Hatade meditation av samma anledning som dig till en början när min psykolog rekommenderade det men nu är jag frälst, bara älskar det! Rekommenderar appen starkt till alla som kämpar med ångest!! Den kostar en slant men värd varenda krona enligt mig.

    Reply

    Har testat många olika meditationsappar men tycker CALM är den överlägset bästa då man kan välja vad man vill fokusera på att förbättra. Finns olika fokus-paket där man lär sig att tex hantera ångest, öka självkänslan, hitta vägen till lycka, hantera stress, få bättre sömn osv..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här