Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

18:30 | June 11, 2020

Ang veckans kritik mot Linda Hallberg Cosmetics

Under de senaste dagarna har vi fått kritik för bland annat arbetsförhållanden och inkludering. Vi gör allt vi kan för att förstå, lära och rätta till. Det sker genom personliga samtal och försök till samtal med både tidigare anställda, anställda, kunder, återförsäljare och experter.

Det är otroligt viktigt vi som företag informerar er som följer oss att vi jobbar enligt svensk arbetsrättslagstiftning samt att avtal och löner är i enlighet med det. Vi är också engagerade i frågor som rör likabehandling och inkludering. Det blir inte alltid rätt även om intentionerna är de bästa, men vi är här för att lyssna, ta åt oss kritiken och göra om på rätt sätt. Detta förblir nu en högsta prioritet för vartenda en av oss på företaget.

De senaste dagarna har vi genomgått ett stålbad och varit tvungna att lära oss extra snabbt. Här kommer några insikter och läxor som vi kommit fram till genom att lyssna på den som framfört kritik.

Som en början kommer vi förbättra rutiner, processer och skapa tydlighet kring:
–        Rekrytering, där vi kommer att se över mallar för annonser, arbetsbeskrivningar, utvecklingssamtal m.m.
-        Avtal, som kommer att fortsätta granskas av jurist och framställas i enlighet med branschstandard.
-        Perspektivtäthet, vi kommer upprätta en advisory board för att säkerställa att vi diskuterar viktiga frågor med breda perspektiv.

Vidare har vi lärt oss att:

–  Som arbetsgivare är det vårt ansvar att alltid se till att tydliga arbetsbeskrivningar finns på plats.
–  Även om vi inte kan allt finns det alltid experter att rådfråga.
– Vi har även lärt oss kontentan och innebörden av ett rasifieringsproblem som tidigare uppstått från vår sida, som vi aldrig kommer att upprepa igen.
– Ta tid för att lyssna även när växtvärk och stress pressar på.
– Vi kommer aldrig att tolerera någon form av diskriminering inom bolaget och vi kommer att ta omedelbar action om detta någonsin skulle uppstå.

Vi vill tacka alla som kontaktat oss. Vi kommer nu att jobba vidare med detta internt och vi hoppas att ni vill stötta oss längs vägen då detta inte är en quick-fix.

Till följd av det hårda klimat som uppstått i våra kommentarsfält kommer vi stänga av kommentarsfältet på instagram under en period för att skifta fokus tillbaka till vårt huvudsakliga arbete, att sprida inspiration och information om multifunktionell makeup.

Vi kommer härmed inte bemöta dessa frågor i det offentliga rummet utan för vidare dialog är ni välkomna att kontakta oss på [email protected] där vi kommer följa upp alla dialoger.

Med all kärlek,

Linda Hallberg Cosmetics


7 kommentarer



7 kommentarer om “Ang veckans kritik mot Linda Hallberg Cosmetics”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • I am still with you! 🙂 And I love your amazing products.

    Love from Germany

    Reply
  • Struntprat. Ni stänger kommentarsfälten för att tysta kritiker, slippa konfrontationer och för att dölja era fakekonton. Det var inget hårt klimat, det var helt rättfärdig och konstruktiv kritik. Hoppas att ni verkligen gör förändringar nu och inte bara ger tomma löften.

    Reply
  • Jag hejar på er!
    Misstag kan göras, speciellt i växande företag, men ni tar tag i kritiken och förvaltar till något bra.
    Go go go!!

    Reply
  • Bra där Linda … & co.. Det gör ibland ont att växa snabbt men med bra hjälp så försvinner värken så småningom.❤️

    Reply
  • Oerhört tråkigt att se att ni stänger av kommenterar. Det om något bevisar att ni inte tar kritiken på allvar. När en gjort fel får en stå för det och inte tysta kritiken som kommer som resultat av agerandet.

    Reply
  • Nä, det är inte ok att stänga av kommentarsfält och dölja vad människor tycker genom att man ska maila synpunkter, Inte särskilt transparent va? Det känns som ett spel för gallerierna att man låtsas göra upp en plan men faktum kvarstår att den där “snubben” i styrelsen sitter kvar och med en man med de. värderingarna han har gått ut med så kommer JAG iallafall stå på mig och inte någonsin återkomma som kund och inte heller rekommendera er till någon. Det är självklart tufft att vara egen företagare men detta är inte ok oavsett storlek på företag. Dessutom borde såna här saker vara sååååå mycket enklare att kontrollera när man som ni hela tiden hävdat “endast 4 personer” BS säger jag.

    Reply
  • “Avtal enligt branschstandard”, vad innebär det? Låter som ett sätt att omskriva att ni fortfarande inte tänker upprätta kollektivavtal. Hoppas att jag har fel, för reko företag har kollektivavtal. Så enkelt är det.

    Reply